Facebook Instagram Youtube

Specialtransporter

AT Special Transport, som är en del av Ahola-koncernen, har sedan 2007 erbjudit heltäckande koncept och skräddarsydd service för specialtransporter. När frakten är för bred, för lång, för hög och för tung för att klassas som en normaltransport, erbjuder vi skräddarsydda lösningar för ditt fraktbehov.

Skräddarsydd service för specialtransporter

När frakten överskrider de normala måtten, dvs. är bredare än 2,5 meter, högre än 2,8–3,0 meter, längre än 13,5 meter eller tyngre än viktgränserna står AT Special Transport till din tjänst. AT Special Transport-teamet är känt för sin pålitlighet och flexibilitet. För oss här på AT Special Transport existerar inga omöjliga projekt.

Meddela oss vart du vill ha din frakt. Vi sköter resten.

Varje specialtransport är skräddarsydd och vi är stolta över att kunna erbjuda effektiva, tillförlitliga och miljövänliga transporter. Vi har lång erfarenhet av samarbete med myndigheter och har ett stort kontakt- och servicenät i Finland, Norden och Europa.

AT Special Transport har ett nära samarbete med Ahola Transport som har egen transportlinkverksamhet i Karleby, Nådendal, Vanda. Utomlands har Ahola Transport transportlinkverksamhet i Tallinn. I Sverige sköts logistiken via transportlink- och lagerhållningsverksamheten i Nykvarn. 

Hurudana specialtransporter erbjuder AT Special Transport?

När frakten är för bred, för lång, för hög och för tung erbjuder vi skräddarsydda specialtransporter för ditt fraktbehov. Specialtransporten kan t.ex. vara en pråm, en tank eller en brobalk.

Referenser

Reaktor

Finland

  • Höjd

    8,5m
  • Bredd

    8,5m
  • Vikt

    25t

Ibland består utmaningen för AT Special Transport i att flytta många stora element under en kort tid till en viss destination. I maj 2010 transporterades 8 st reaktorer från NCE (Nordpipe Composite Engineering), ett företag i Jakobstad som specialiserat sig på tillverkning av tekniska industriplaster som rör och cisternar, till hamnen i Jakobstad. Varje reaktor vägde 25 ton och hade en bredd och höjd på 8,5 meter.

Brobalk

Finland-Sverige

  • Längd

    30m
  • Vikt

    30t

Från hösten 2010 till våren 2011 transporterades brobalkar från Ylivieska i Finland till Skee i Sverige för Rautaruukki. Brobalkarna som var 30 meter långa  och vägde 30 ton transporterades på flera olika typer av förlängningsbara släp. Den 6-axlade förlängningsbara trailern, som hör till AT Special Transports maskinpark, har en maximal bärförmåga på 80 ton. Brobalkarna på 30 ton transporterades således utan svårigheter. Själva specialtransportprojektet innehåll totalt 12 lastningar.

Tank

Sverige

  • Diameter

    28m
  • Höjd

    17m
  • Vikt

    200t

Ett av AT Special Transports senaste projekt var förflyttning av flera tankar på ett fabriksområde i Gävle. Diametern på den största tanken var 28 m, höjden 17 m och vikten ca 200 ton. Transporten krävde ytterst noggrann, säker och synkroniserad körning, eftersom tankarna transporterades av två lastbilar med 40 m långa modulekipage. Specialtransporten genomfördes förträffligt i juni 2011, och teamet på AT Specialtransport ser fram emot nästa transportutmaning.

Pråm

Sverige-Finland

  • Längd

    20m
  • Bredd

    5,6m
  • Vikt

    46t

Transporten av en 20 meter lång pråm på 46 ton, från Jokkmokk i Sverige till AT:s transportlinkbas i Nådendal, gav AT Special Transport nya utmaningar.  Specialtransporten genomfördes däremot förträffligt på endast tre dagar med 14 olika transporter på ett 3-axlad förlängningsbart släp och en 5-axlad utdragbar trailer.

Bro

Finland-Sverige

  • Längd

    20-30m
  • Bredd

    4,4-6m
  • Höjd

    3,1m
  • Vikt

    38-72t

Specialtransporten av en hel bro inleddes i juli 2011 och pågår till mars 2012. Bron levereras från Ylivieska i Finland till Motala i Sverige i sektioner, och för att kunna genomföra hela specialtransporten krävs ca 56 laster.

Rökgasrenare

Finland-Sverige

  • Höjd

    28,5m
  • Längd

    6,65m
  • Vikt

    43t

Specialtransporter från Finland till Sverige kräver minutiös precisionsplanering och specialarrangemang. I maj–juni 2012 skulle en rökgasrenare transporteras från NCE:s fabrik i Jakobstad i Finland till E.ON:s kraftverk i Linköping i Sverige. Planeringen av transporten räckte ca tre månader och innehöll en hel del utmaningar. En bro på svenska sidan där höjdspelutrymmet lämnade endast 15 centimeter var den största utmaningen. Istället för att riskera ovälkomna incidenter valde man att transportera den 28,5 m långa och 6,65 m höga rökgasrenaren med lastbåt istället. Rökgasrenaren ankom till slutmålet utan mankemang, och AT Specialtransport ser fram emot nästa utmaning.

Tankar

Uleåborg

  • Diameter

    23m
  • Höjd

    19m ja 23m
  • Bredd

    15m
  • Vikt

    100t

Under högsommaren 2012 stod teamet på AT Special Transport inför ännu en transportutmaning. Två extremt breda tankar (19 m och 23 m) skulle transporteras för en kund i Uleåborg. Istället för en lastbil för transporten användes två lastbilar – i bredd – för att kunna förflytta dessa tenormt stora tankar. För lyckade specialtransporter krävs, utöver säker och välplanerade transporter, även en hel del kreativa lösningar för att kunna möta kundens specialtransportbehov på bästa möjliga sätt.